arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ آبان ۱۳۷۷: [خانم بی‌بی زنان]، والده محسن رضایى، رو درواسی هاى معمولى زنان را ندارد؛ دست به سر و صورت من هم مى‌کشید / گفت، خانه‌اش بالای کوه است و به دست خود، شوهر و فرزندانش ساخته شده

خاطرات آیت الله هاشمی: [خانم بی‌بی زنان]، والده آقاى محسن رضایى در بیرون اقامتگاه رسید. با اینکه بیش از نود سال سن دارد، سالم و محکم و بانشاط است؛ با قد بلند و بدون خمیدگى. با زبان بختیارى حرف مى‌زد که دیگران توضیح مى‌دادند. مثل شوهرش، من را پسرم خطاب مى‌کرد. رو درواسی‌هاى معمولى زنان را ندارد. دست به سر و صورت من هم مى‌کشید
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت هفت صبح از اقامتگاه بيرون آمديم. ديشب باران باريده و بوى تعفن گاز كه معمولاً فضاى مسجد سليمان را پُركرده، به مشام نمى‌رسد. [خانم بی‌بی زنان]، والده آقاى محسن رضايى در بيرون اقامتگاه رسيد. با اينكه بيش از نود سال سن دارد، سالم و محكم و بانشاط است؛ با قد بلند و بدون خميدگى. با زبان بختيارى حرف مى‌زد كه ديگران توضيح مى‌دادند. مثل شوهرش، من را پسرم خطاب مى‌كرد. رو درواسي‌‌هاى معمولى زنان را ندارد. دست به سر و صورت من هم مى‌كشيد؛ از زن و شوهر با اين سن و با اين سلامتى، تعجب‌كردم. گفت، خانه‌اش بالای كوه است و به دست خود و شوهر و فرزندانش ساخته شده و دو اتاق گلى است و پياده به بالا مى‌رود!

به مدرسه علوم دينى مسجدسليمان رفتيم؛ مدرسه با صفايى است. میهمانسراى انگليسى‌ها در زمان حضور در مسجد سليمان بوده؛ «گست هاوس» [Guest House]، نقشه خوبى دارد.گشتى در محيط زديم. در مدرسه در جمع طلاب شركت كردم. حدود 100 طلبه مرد و 70 طلبه زن. آقاى [حسین] بهرامى، [مؤسس حوزه علمیه مسجدسلیمان]، از تاريخ و موفقيت‌هاى مدرسه توضيح داد. بعد از انقلاب تأسيس شده است؛ به‌خاطر اينكه در مسجد سليمان و عشاير بختيارى، روحانى وجود نداشته، اينجا را انتخاب كرده است. درگذشته به آنها كمك كرده‌ام. بسيارى از طلاب قديمى‌تر، به قم رفته‌اند، يا شغل گرفته‌اند.

به سوى سد مسجدسليمان حركت كرديم. از كنار ساختمان‌هاى فراوان ارتشى‌گذشتيم كه بسيارى از آنها خالى و نيمه‌تمام است. آقاى [محسن] رضايى، از اينكه براى حل مشكل مسكن مردم از آنها استفاده نمى‌شود، انتقاد دارد. دانشگاه آزاد اسلامى را ديديم؛ هزاران دانشجو دارد.

در محل سد، مورد استقبال مديران قرار گرفتيم. در جلسه توجيهی، آقايان مهندس [رسول] زرگر، [معاون وزیر نیرو در امور آب] و مهندس [علی‌اصغر] زحمتكش، [مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو] توضيح دادند. در مورد كارون 3 و گدارلندر (مسجد سليمان) هر دو سد، بيش از 50 در صد پيشرفت دارند و در سال 1379 به بهره‌بردارى مى‌رسند. هدف اصلى از هر دو توليد برق است و براى كنترل آب كارون هم مفيد است.

سد مسجد سليمان، با وام ژاپن ساخته مى‌شود و به ناچار سهمى از كار به پيمانكاران خارجى داده شده و به همين دلیل، حدود 30 درصد، گران‌تر از سدهاى ساخت خودمان تمام مى‌شود. من هم صحبت‌كوتاهى دربارة اهميت اين سدها‌كردم و از اينكه نتوانستیم خودمان را به سد كارون 3 برسانيم، عذرخواهى‌كردم؛ گرچه آقاى محسن رضايى رسيده بود و براى آنها توضيح عذر من را داده بود.

از بخش‌هاى مختلف سد بازديدكرديم؛ بدنه، نيروگاه، سرريز و تونل انحراف و در نقطه خروجى آب تونل انحراف، منظره بديعى از عظمت و اُبهت جريان آب به وجود آمده. مُغاره‌هاى محل نيروگاه در اعماق زير كوه، بسيار باعظمت و اُبهت است. قرار بود از مزرعه زيتون‌كارى و تونل راه شهركرد بازديدكنيم‌كه به خاطر تمام شدن وقت، نرفتيم.

ظهر به سوى شعيبیه [شوشتر] حركت‌كرديم. ساعت دو بعد از ظهر رسيديم. دكتر [عیسی] كلانترى، [وزیر کشاورزی] و مديران طرح نيشكر شعيبیه استقبال كردند. پس از ناهار، كمى استراحت و نماز، براى بازديد از طرح رفتيم. كارخانه 100 هزار تُنى توليد شكر دردست ساخت و مزارع نيشكر،كانال‌هاى آب رسانى و مركز پمپاژ آب كنار رودهاى كارون و دز، برنامه‌هاى نى‌بُرى با دست و با ماشين، قلمه‌كارى و آبيارى و با كارگران و مديران مذاكره كرديم.

شب، مديركل آموزش و پرورش و ریيس آموزش و پرورش شوشتر و فرماندهان قرارگاه لشكر 92 زرهى ارتش، براى گزارش آمدند و براى ساخت دژ مرزى در هورالهويزه و پاك كردن مناطق آلوده به مواد منفجره، استمدادكردند.

نظرات بینندگان